Miláčku, hrají naši písničku
Počítačové algoritmy přinášejí hudbu pro každou chvíli lidského života
Tak je možné, že mě někdo tak dobře zná? Jak to, že někdo tak dobře ví, co by se mi mohlo líbit? Hudební playlist Discover Weekly, který nabízí streamovací služba Spotify, vzbudil v době svého uvedení před třemi lety obdivné reakce. Třicet nových písní, které se objeví každé pondělí v příslušné složce, dokáže Spotify vytvořit každému ze svých 180 milionů uživatelů přímo na míru. Jako kdyby vám týden co týden vyráběl dvouhodinovou kompilaci skladeb dobrý přítel: zná vaše tajemství, lásky, slabosti i zlozvyky a rozumí vašemu vkusu jako nikdo jiný. S jedním drobným detailem: ten přítel je plně automatizovaný proces programů a algoritmů.
„Mezi 35 miliony skladeb a více než dvěma miliardami playlistů se něco najde pro každého,“ propaguje své bohatství švédský hudební gigant. Vtip je ale právě v tom, jak z této záplavy písní vybrat ty pravé. Což je schopnost, která se přímo dotýká největšího úskalí digitálního věku, kdy množství informací zdaleka převyšuje naše možnosti je obsáhnout. „Žijeme v době supernadbytku, máme příliš mnoho věcí a příliš mnoho možností na výběr. V minulých dvou letech lidstvo nahromadilo a vytvořilo více dat než za celou dosavadní historii,“ popisuje v knize Curation: The Power of Selection in a World of Excess (Kurátorství: Schopnost výběru ve světě plném přebytku) britský vydavatel a esejista Michael Bhaskar. „Jsme svědky toho, jak hlavní hodnotou ekonomiky přestává být výroba a stává se jí výběr.“
[image id=„200164449“ caption="Mezi 35…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu