Programátoři v Googlu udělali zajímavý pokrok v tom, jak zařídit, aby počítače a umělá inteligence lépe rozuměly lidem. Google dal na web aplikaci, kde dobrovolníkům ukazuje primitivní, počítačem vytvořené kresby zvířátek. Program vybavený umělou inteligencí pak přes webkameru zkoumá reakce lidí, Učí se, co lidi baví - a z čeho jsou naopak rozpačití nebo zmatení.
O experimentu píše internetový deník Quartz. Přiznává, že pokus může na první pohled vypadat triviálně, ale výzkumníci v Googlu ve svém počínání sledují hlubší rozměr. Jde jim o to vycvičit umělou inteligenci k tomu, aby se uměla adaptovat na reakce živých lidí – tedy aby se dokázala učit z výrazů obličeje nebo z řeči těla, co v živých bytostech vzbuzuje sympatie a pozitivní emoce.
„Umělá inteligence, motivovaná spokojeností lidí, bude méně náchylná k tomu, aby proti lidem něco podnikala,“ píší pracovníci Google v studii, kterou o experimentu sepsali.
Experiment s kreslenými obrázky má už za sebou několik fází. Google nejdříve vyrobil hru Quick, Draw!, která lidem nadhazovala slova, podle nichž měli rychle on-line naskicovat obrázek. Umělá inteligence se pak snažila naučit totéž podle toho, jak lidé kreslili. K dispozici měla pět milionů náčrtků.
Nešlo jen o to okopírovat jednotlivé kresby, ale napodobit to, jak lidé při kreslení uvažují, a naučit se kreslit po svém. Takže časem byl program třeba schopen poznat, že když od někoho dostal jako vzor obrázek kočky se třema očima, jde o chybu, která ho má jen zmást.
V další fázi byl program schopen kreslit podle slovního zadání, aniž viděl předlohu. Zajímavé je, že žáby nebo kraby vždy kreslil nedokonale, až legračně, protože původní předlohy, ze kterých se učil, pocházely od laiků-dobrovolníků, kteří sami moc kreslit neuměli. Nic uměleckého se tedy od nich nešlo naučit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].