0:00
0:00
Z nového čísla15. 11. 20143 minuty

Zločin na severu

Proč svět fascinovaně sleduje vyšetřování skandinávských vražd

Fenomenální dílo s ústřední postavou rázné a málomluvné policistky Sáry Lundové bodovalo takřka v každé evropské zemi
Autor: Archiv

Možná bych pro Sáru Lundovou dokázal napsat ještě stovky epizod, ale nevěřím, že by byly dobré. Byly tu jen tři příběhy, které jsem chtěl vyprávět. Neměl jsem v úmyslu vytvořit nekonečný seriál. Z večírku je nejlepší vytratit se dřív, než občerstvení začne osychat,“ uzavřel předloni dánský scenárista Søren Sveistrup natáčení třetí řady seriálu Zločin (Forbrydelsen). 

Fenomenální dílo s ústřední postavou rázné a málomluvné policistky Sáry Lundové bodovalo takřka v každé evropské zemi; poslední díl odvysílala začátkem listopadu i Česká televize. V domácím Dánsku přitáhla premiéra první série v roce 2007 k obrazovkám téměř třetinu všech obyvatel země. V Británii zlomila divácké rekordy, pokud jde o seriál vysílaný v původním znění s titulky, a ve Spojených státech záhy vznikla identická předělávka The Killing. Nehledě na to, že z typického pleteného svetru, který hlavní hrdinka téměř nesundá, se stal módní hit.

↓ INZERCE

Tam, kde americké televizní cykly hýřily mrtvolami nebo ohromovaly technologickými možnostmi vyšetřování, podařilo se dánskému seriálu něco unikátního. Zločin dokázal diváky po dvacet dílů udržet u vyšetřování jedné jediné vraždy náctileté dívky, která se jako kletba snesla na temnou Kodaň. Zobrazil ji jak v intimním detailu rodiny, jíž se dotkla, tak s celospolečenským odstupem – to když stopy pátrání po vrahovi začaly mířit na radnici. Zločin ukazoval Kodaň po vzoru antické tragédie: jako město, v němž nikdo není bez viny. S výjimkou osamělé a zarputilé Lundové.

titulka ipad Autor: Respekt

Přes všechny úspěchy seriálu je téměř vyloučené, že se šestačtyřicetiletý Sveistrup kdy nechá přesvědčit k dalším případům. Byla to právě jeho tvrdohlavost, s níž si na dánské veřejnoprávní televizi DR vydupal netypický způsob natáčení i vyprávění, jemuž – pod dojmem světové finanční krize – přišel na chuť i zbytek světa.

Co znamená po úspěchu Larssonovy trilogie Milénium severská detektivka v literatuře, to platí beze zbytku i pro televizní produkci. Dánsko a Švédsko poslední roky zásobují světový trh nejen dalšími řadami Zločinu, ale i seriály jako Wallander, Den som dræber (Ti, kdo zabíjejí) nebo Broen (Most), který se dočkal už dvou předělávek.

Na čem stojí úspěch seriálu? Jak se natáčel? Z jakých kořenů vychází? Čtěte v novém Respektu 47/2014, který vychází v úterý 18. listopadu (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi)


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].