Pokračující sněžení nás svým půvabem může rozhoupat ke krátké poznámce o prioritách, které hojně komentovaná kalamita posledních dnů odhalila s nepříjemným jasem.
V ulicích Prahy samozřejmě platí, že při testu „potřebnosti“ jsou první na řadě automobily (kromě policie, záchranky nebo služeb je využívá třetina obyvatel města). Navzdory vcelku hutné porci sněhu před týdnem platilo, že zásadní tahy v hlavním městě byly během několika hodin především díky pohotovému solení pohodlně průjezdné.
Nechme teď stranou debaty o tom, zda je masívní solení (které kromě plechů a bot lokálně decimuje vegetaci) nutné. Aktuálně vše přebíjí především kontrast mezi podmínkami na silnicích a tím, čemu jsou vystaveni běžní chodci. Hlavní město, které investuje do boje se sněhem stovky milionů ročně, není za stávajících podmínek jednoduše schopno podstatnou část pěších koridorů udržet ve schůdném stavu.
Je to mimořádná škoda, protože chůze v zasněženém městě patří ke vzácným zážitkům. A je to nepříjemné, protože chodci jsme (alespoň v omezeném slova smyslu) úplně všichni. A značná část této skupiny (rozhodně to neplatí jen pro seniory nebo obyvatele s pohybovými obtížemi) se bez podpory prostě neobejde. Pro jízdu autem to zároveň úplně neplatí. Lze ji do jisté míry nahradit MHD. A především (je skoro zbytečné připomínat to, co profesionálové i vášnivější amatéři už dávno vědí): její vyznavači mají k dispozici technologie, které jízdu na sněhu – dokonce i v kopcovitém městě - posouvají do roviny dříve jen těžko představitelného komfortu.
Volat hned po tom, aby se s masívní údržbou silnic přestalo (o což se některá města ve světě pokoušela nebo pokoušejí), je v tuto chvíli zjevně nemožné. A nejde jen o sanitky nebo policejní auta, jejichž „hladký průjezd“ bývá v debatách o míře uklízení zásadním argumentem. Pohodlí za volantem prostě patří pro Pražany k cenným komoditám.
Můžeme ale mluvit alespoň o kompromisech. Jedním z prvních by mohlo být jednoduché rozhodnutí, že chodníky jsou prostě priorita. Lze ho podpořit poznámkou, že údržba je proti silnicím mnohem jednodušší a při dobré organizaci by případné komplikace pro auta vyvážil dostupný luxus pro všechny občany.
Další, byť pro mnohé spornou inspirací, může být změna podmínek v dopravě, která nabízí zimním řidičům smysluplnou alternativu. Jako příklad může sloužit třeba Ostrava: tamní zastupitelstvo právě dnes schválilo, že město od ledna nabídne ve dnech smogového nebezpečí svým obyvatelům možnost používat MHD zdarma. Podobný model by zcela jistě stál za úvahu i pro případy sněhové kalamity (která minimálně v Praze nemívá zásadnější vliv na provoz metra a tramvají v širším centru). Ostravský nápad má spoustu kritiků - odhadovaný výpadek jízdného se může pohybovat (v závislosti na době platnosti) v řádech desítek milionů a zároveň v tuto chvíli nikdo neví, kolik řidičů nabídku opravdu využije.
To všechno se ještě uvidí. Podstatné je, že vedení města to navzdory pochybám alespoň zkouší.
A na závěr trocha povinného bikerského optimismu. Osvědčená poučka říká, že jízda na odhrabaném sněhu je při dobré volbě pneumatik jednodušší – a zábavnější - než v soli. Zkušenosti posledních dnů to jen potvrzují, jde ovšem jen o tichý postřeh tvrdého jádra. Podívejme se tedy alespoň krátce, jak to vypadá ve městech, kde jsou stezky pro kola protahovány dříve než hlavní ulice. Zimní video z Kodaně s trochou příjemné hudby jen potvrzuje předpoklad, že tady se udrží v sedle opravdu skoro každý.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].