Když v roce 2017 vydala Academia ve výtečné edici Paměť knihu Heleny Frischerové Dny mého života s podtitulem Vzpomínky na Gulag, obsáhlý doslov o autorce napsala rusistka Alena Machoninová. V tu dobu si už několik let pro sebe rekonstruovala osud této ženy. Nyní, po téměř deseti letech sbírání materiálů o ženě, která se stala předobrazem Ri, hlavní ženské postavy románu Jiřího Weila Moskva-hranice, Machoninová v knize Hella sděluje, k čemu došla. Nepodala však ani tak zprávu o investigaci, nýbrž o existenci, a především své vlastní.
Život po smrti
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Machoninová (1980) otevírá Hellu vzpomínkou na to, kdy a za jakých okolností se jí dostal do rukou Weilův román a nakolik v něm popisy Moskvy souznějí s jejím vnímáním této metropole, v níž žila řadu let (loni, po vypuknutí války proti Ukrajině, autorka spolu s manželem Rusko opustila). Po několika desítkách stran pak pisatelka pozornost primárně napře na osobnost Heleny Frischerové (1906–1984) zvané Hella.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu