Zdá se, že příběhy technologických a digitálních obrů mají svůj ustálený průběh: z univerzit a garáží mezi největší a nejhodnotnější firmy. Platí to i pro nejnavštěvovanější webovou stránku Google.com, respektive internetový vyhledávač, který dal vzniknout i novému slovesu popisujícímu činnost, bez níž by byl dnešní svět nepředstavitelný.
Historie „googlování“ začala jako projekt dvou studentů americké Stanfordovy univerzity, Sergeye Brina a Larryho Page. V pokoji na koleji pracovali na vyhledávači, který měl stránky řadit nově i podle relevance. Do té doby řadily vyhledávače výsledky podle toho, jak často se hledané klíčové slovo na stránkách objevuje; hledání tak často vedlo spíš ke spleti stránek.
Brinův a Pageův algoritmus PageRank přinesl možná na první pohled nenápadný, ale ve výsledku obří posun: vyhodnocoval jako relevantnější ty stránky, na které se ostatní stránky nejčastěji odkazovaly. Čím více těchto „zpětných odkazů“ stránka měla, tím výš byla řazena ve výsledcích.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu