0:00
0:00
Kultura3. 9. 20232 minuty

Album týdne

 Je to výběr dosavadních největších hitů, ale není to „jen“ výběr největších hitů. Písničkářka Chrystia Cabral vystupující pod pseudonymem Spellling pojala album SPELLLING & the Mystery School jako příležitost podívat se na své starší skladby zcela jinak a natočit je znovu se stávající koncertní kapelou. Výsledkem je bohatě zaranžovaná opulentní nahrávka, která v mnohém působí, jako by byl předchozí atmosférický a éterický materiál přetvořen pro účely broadwayského muzikálu. Náznaky, zasněnost, folkové písničkářství – to vše zde ustupuje paletě velkých emocí.

Rodačka z Kalifornie původně studovala filozofii. Jako jediná žena a také jediná osoba jiné než bílé barvy pleti se ovšem v ročníku necítila příliš dobře, a proto změnila obor na literaturu a následně vizuální umění. Byly to právě barvy (přesněji řečeno voskovky), které inspirovaly její první hudební pokusy, když se jako učitelka malých dětí rozhodla napsat hudbu pro každou z voskovek v krabičce. Dalším krokem pak bylo vydání dreampopového debutu Pantheon of Me, který vystavěla na zvuku syntezátoru microKORG a na svém efekty zastřeném hlase.

↓ INZERCE

Právě změna v pěveckém projevu je na SPELLLING & the Mystery School nejmarkantnější. Cabral upouští od efektů a nechává svůj hlas naplno vyniknout. Syntezátorový chlad druhého alba Mazy Fly (2019) navíc na novince střídá ryze akustická sestava, jíž se poprvé přiblížila na desce The Turning Wheel (2021). Pokud se dá na dosavadní diskografii Spellling pohlížet jako na vývoj, kterým procházela, a život, který žila, pak SPELLLING & the Mystery School působí jako film, který byl na motivy tohoto života natočen.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc