0:00
0:00
8. 4. 20233 minuty

Trefa do Černého

Otevření sochařova muzea vyvolává debatu o vstupném do veřejných institucí

Sochař David Černý opět vyvolal vášnivou debatu. První dubnový den si v Praze otevřel naproti smíchovské MeetFactory, kde už šestnáctým rokem vede umělecké rezidence, dvě galerie a prostory pro divadlo a koncerty, soukromé Musoleum. Mnohé podráždilo, že do muzea své celoživotní tvorby stanovil – s humorem sobě vlastním – trojí vstupné. Základní činí 250 korun, studenti uměleckých škol by měli platit o 50 víc a „levicově zaměření studenti“ rovnou dvojnásobek.

U kasy identitu a ideologické zaměření návštěvníků pochopitelně nikdo nekontroluje. Jestli se tedy mezi vážnými zájemci o Černého dílo náhodou najde levicově zaměřený student či studentka, může se do muzea dostat za základ. Stejně jako si může naproti v MeetFactory zajít na výstavy zdarma. Tam se totiž za umění nic nevybírá: chod umělecké továrny je sice hrazen i s podporou sponzorů a v nemalé míře Davida Černého, zásadně se však opírá o dotační peníze města i státu – a proč by tedy měli lidé za výstavy platit, když na ně už přispívají ze svých daní? Totožnou logiku má, že když si Černý Musoleum provozuje za své, tak v něm platí jeho pravidla.

↓ INZERCE

Spuštěná debata nicméně narazila na podstatnější problém. Stačí totiž od MeetFactory popojet tramvají pár stanic na Malostranskou. Tam začala ve Valdštejnské jízdárně výstava Národní galerie věnovaná dílu Josefa Mánesa. A pohled na ceduli u pokladny je zarážející: základní vstupné na národně prezentovaného Mánesa je 270 korun, tedy více než na soukromého Černého.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc