Dobře připravená rebelie
Režisérka a umělecká šéfka olomoucké opery Veronika Loulová bere operu jako médium 21. století
Když nepřijdete na operu, přijde opera za vámi. To je heslo, které už od svých devatenácti razí se spolkem Run OpeRun, když pořádají představení na nečekaných místech. A od srpna 2022, kdy nastoupila na místo umělecké šéfky opery a operety Moravského divadla Olomouc, se už stačila postarat, aby se začalo mluvit i o této instituci.
„Povedlo se nám dát patřičně najevo, že jsme tady a že snad jdeme správným směrem,“ říká o svém novém angažmá s uvolněným sebevědomím osmadvacetiletá Veronika Loulová. Pod jejím vedením tu už měla premiéru Rusalka v režii Šimona Cabana i Modrovousův hrad, který připravila Daniela Špinar – což je inscenace, která se dočkala snad nejvíce recenzí na olomouckou operu za posledních třicet let.
Loulová umí k opeře přitáhnout pozornost a vzbudit kolem ní rozruch jako dnes v Česku málokdo. Do velké míry je to dáno tím, že si ji oblíbila již v dětství, kdy ji otec coby sborista Státní opery brával pravidelně na zkoušky i představení. Ve Stavovském divadle jí učaroval mozartovský repertoár a doma také zněla výhradně klasická hudba. Když se pak na gymnáziu začala ona a její další tvůrčí spolužáci a spolužačky připravovat na zkoušky na umělecké školy, došlo jim, že pokud se pokusí nastudovat operu, budou si moci na ní všichni vyzkoušet různé schopnosti – ať hudební, výtvarné nebo divadelní.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu