Vždycky to byla dojná kráva
S profesorem sportu a geopolitiky Simonem Chadwickem o obchodu s mistrovstvím světa a jedné záhadné schůzce v pařížském prezidentském paláci
Vaše nová kniha se věnuje byznysu se světovým fotbalovým šampionátem (The Business of the FIFA World Cup, Byznys fotbalového mistrovství světa). Jak byste tohle podnikání shrnul?
Hlavní turnaj nejpopulárnějšího sportu byl pro FIFA vždycky dojná kráva. Když se podíváte patnáct nebo dvacet let nazpět, tak byly peníze spojené s přípravami mistrovství světa, tedy s výstavbou stadionů nebo infrastruktury, v porovnání s dneškem skromné (MS v Jihoafrické republice v roce 2010 vyšlo přibližně na tři miliardy dolarů, výdaje na přípravu MS v Kataru se pohybují kolem 200 miliard – pozn. red.). Rozdělení zisků mezi jednotlivé složky, tedy mezi jednotlivé národní fotbalové asociace, se ale nemění.
Jaké hlavní příjmy tedy FIFA z mistrovství světa má?
Součástí byznys modelu FIFA jsou v poslední době například i investice do NFT nebo kryptoměn. A samozřejmě je to tradiční televizní vysílání, které je hlavním tahounem zisků. Pak to jsou i prodeje lístků, i když si nemyslím, že zisky z něj byly zvláště v posledních dvaceti či třiceti letech příliš důležité. A v době kolem mistrovství světa je významné i vydávání licencí, například na fotbalové kartičky (v roce 2018 byl celkový obrat něco přes pět miliard dolarů, z čehož televizní práva tvořila tři miliardy – pozn. red.).
Kdo z turnaje těží a jak moc?
Dobrá otázka a moje jednoduchá…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu