Ještě na jaře jsme chtěli bojovat proti odchodu od spalovacích motorů, protože auta na elektrický pohon jsou drahá. Pak jsme s ním souhlasili, když samy automobilky řekly, že přechod na elektroauta je celosvětový trend a mnohé na něj naskočí ještě dřív než v roce 2035, který vyhlásila EU. A bylo to nyní české předsednictví, které zajistilo finální kompromis o podobě legislativy, která vede k roku 2035. Češi se tedy nakonec stali „hrobaři“ dieselů a benziňáků.
Bude se ale pohřeb skutečně konat? Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton dal před víkendem rozhovor serveru Politico a spalovací motory v něm hájí. Neargumentuje ideologicky, proti záměru přestat vyrábět auta, která produkují tuny emisí. Breton upozorňuje na něco jiného – tvrdí, že Evropa obrat nezvládne a neměla by proto výrobu aut se spalovacími motory ukončovat.
Francouzský top úředník zvedá několik rovin problému – například zaměstnanost. Klíčovému sektoru evropské ekonomiky podle něj hrozí, že přijde o 600 tisíc pracovních míst. Zvládnou ty, kteří je zastávají nyní, evropské země přeškolit, najít jim novou perspektivu?
Další rovinou je infrastruktura: už za osm let bude podle Bretonových analýz potřeba zhruba sedm milionů dobíjecích stanic pro elektroauta. Teď jich je v EU jen 0,35 milionu a naprostá většina se nachází jen ve třech (!) zemích – Francii, Německu a Nizozemsku. Dokáže jich Evropa postavit miliony v řádu několika málo let a budeme mít dostatek čisté elektřiny?
To nejzajímavější jsou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu