Velkolepé nápady
Britská čtveřice Arctic Monkeys opouští rockový zvuk i rockové emoce
Pokud v něčem vždy vynikali, tak to byla zázračná schopnost trhat rekordy tam, kde doba vůbec nepřála tomu, co dělali. Když se po roce 2000 hroutil hudební byznys, prodeje CD padaly ke dnu a pirátství vše decimovalo, vydali desku, která se stala nejrychleji prodávaným debutem v britských dějinách – a také všechna jejich alba z období 2006–2018 se vyhoupla na první místo ostrovní hitparády.
Nyní, kdy je od debutu dělí šestnáct let a mainstreamu vládnou takřka výhradně sóloví umělci a umělkyně, zůstávají Arctic Monkeys jednou z posledních a v podstatě nejmladších velkých kapel, která hýbe davy a dokáže plnit stadiony. V časech, v nichž jako by se koncept rockové kapely přežil, si čtveřice ze Sheffieldu dokázala vybojovat a udržet místo mezi Beyoncé, Kendrickem Lamarem, Taylor Swift nebo Lorde a Billie Eilish – a to především díky tomu, že už pár let ani náhodou nezní jako rocková kapela.
Nečekaný a radikální přerod od kytarových riffů k vlivům soulu, swingu, big bandu, psychedelie a filmové hudby naznačila už předchozí deska Tranquility Base Hotel & Casino a novinka The Car změnu dokonává. Arctic Monkeys už na ní nejsou kapelou, která písničky koření smyčcovou sekcí, naopak je od počátku vnímá jako orchestrální. „Míval jsem velkolepé nápady a kapela byla nadšená. Takové, které se neříkají po telefonu. Jenže teď jsme obklopení orchestrem a já si na ně zaboha nemůžu vzpomenout,“ zpívá Alex Turner svůdným medovým hlasem ve skladbě Big Ideas a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu