Trénovat lásku
Klavírista Ivo Kahánek slaví úspěchy s dvořákovským kompletem a vyzdvihuje důležitost trémy
V průběhu příprav se hrozil, že natáčí album, které se stane „hitem antikvariátů“. Antonín Dvořák je sice světově proslulý skladatel – ovšem díky symfoniím a operám, nikoli pro své klavírní dílo. To se příliš nehraje a notoricky známá je pouze Humoreska č. 7. Přesto se Ivo Kahánek rozhodl v průběhu pandemie natočit pětihodinový komplet Dvořákovy klavírní hudby. A nyní – rok po jeho vydání – je jasné, že to byla šťastná volba. „Každý klavírista sní o tom, že se mu podaří natočit něco, co je krásné, skvělé a zároveň překvapivé a málo hrané,“ konstatuje Kahánek, kterému se přesně tohle s jedním z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů povedlo. Z klavírního Dvořáka se nakonec stal hit opravdový.
Čtveřice alb začala sbírat ceny v Česku i v zahraničí a vedlo se jí dobře i komerčně. Mimo jiné ji francouzská streamovací služba Qobuz zařadila mezi 100 nejprodávanějších nahrávek světa, doma za ni Kahánek na jaře získal cenu Anděl a aktuálně je nominován na německou prestižní Opus Klassik, která se bude udělovat v říjnu. Nehledě na nadšené recenze, Rob Cowan na serveru Gramophone v superlativech uvedl: „Kahánek hraje každý kus, jako by na tom záležel osud celého světa, a nejvyšší kompliment, jaký mu mohu složit, je, že to je podle mého soudu první klavírista, v jehož podání se Dvořákovo klavírní dílo vyrovná Smetanovu. Je to vynikající komplet, který by milovníci romantického klavíru měli bezodkladně prozkoumat.“
Kahánek přitom s nadhledem tvrdí, že Dvořák je pro…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu