Smrt mu sluší
Jan Žižka znamená pro svého tvůrce nohu ve dveřích globálního filmového průmyslu
Ani lapka. Ani geniální vojenský stratég. A rozhodně ne bojovník boží. Spíše zamilovaný akční hrdina se schopnostmi středověkého nindži dominující českým luhům a hájům. To je odpověď na otázku, jaký je Jan Žižka, kterého si ve své hlavě stvořil scenárista, režisér, kaskadér a podnikatel Petr Jákl. Velkolepě zafinancovaný film Jan Žižka – pro zahraniční trhy opatřený bezpříznakovým titulem Medieval (Středověký) – patřil řadu let k pozorně sledovaným tuzemským projektům. Nezřídka v tom pohledu byla notná dávka odstupu, nedůvěry, někde možná i obav nebo lehký úšklebek: Co vlastně Jákl – režisér Kajínka a kanibalského Ghoula – s jednou z nejslavnějších postav české historie provede. S tím, jak projekt nabýval konkrétnější obrysy, se pozornost stáčela k obsazení zahraničních herců v čele s Michaelem Cainem a Benem Fosterem v roli Žižky a k na tuzemské poměry závratnému rozpočtu zhruba půl miliardy korun.
Jan Žižka máchá palcátem v českých kinech od minulého týdne. Vcelku nepřekvapivě Petr Jákl napřel vzhledem ke své hlavní profesi kaskadéra největší energii do naturalisticky brutálních bitev a bitek a do bublajícího milostného vzplanutí. Husitství, tedy fascinující, divokou a formativní kapitolu českých a potažmo evropských dějin, nechává stranou. Do popředí se derou zesílené, mezinárodně srozumitelné emoce, které se z publika tvůrci rozhodli dostat stůj co stůj. Vzhledem k tomu, že Jákl zacílil na Žižkova raná léta, licence není…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu