Auta bývala prokletím Bruselu. A vlastně pořád jsou. Mnohaproudé silnice jim dovolí hnát se dovnitř města, kde se zastaví o úzké ulice a věčně přetížené tunely. Není to specifikum belgické metropole, jen to tady svého času bylo nejvýraznější. Firmy lákaly do centrály EU a NATO své nejlepší mozky a často jako zaměstnanecký bonus nabízely služební vůz s plnou nádrží zdarma. Cizinci se usazovali v rezidenčním prstenci okolo Bruselu a do práce jezdili – autem.
Hluk, srážky s chodci, boj o parkovací místa a jedno z nejhorších ovzduší v Evropě si postupně vynutily změny. Začala se snižovat maximální městská rychlost až na současnou třicítku, kus silnic si odkrojily cyklopruhy a došlo ke dvěma mimořádným událostem, které změny urychlily. Nejprve teroristické útoky v bruselském metru před šesti lety a pak pandemie covidu přiměly Bruselany sednout na kolo nebo chodit pěšky, protože se chtěli vyhnout místům, kde se shlukuje moc lidí. Brusel roku 2022 proto vypadá tak, že musíte-li se někam přesunout na čtyřech kolech, přátelé na vás vytřeští oči a řeknou: „Ty jedeš autem?!“
Trend posledních let potvrdila čísla belgického Institutu pro bezpečnost silničního provozu z přelomu července a srpna. Počet kilometrů najetých autem po Bruselu klesl v první půlce letošního roku o 23 procent ve srovnání se stejným obdobím před třemi lety. Ruku v ruce s tím šel nárůst cyklistů a chodců.
Hluk, srážky s chodci, boj o parkovací místa a jedno z nejhorších ovzduší v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu