DĚLNÍCI KULTURY
Nikdo neví, jestli dorazí, na co přijdou a kolik jich bude. První uvolněná postpandemická koncertní sezona ukázala, že dvouletá pauza je dost dlouhá doba na to, aby se zcela proměnilo hudební publikum. Došlo k ostrému řezu, který bije do očí.
Zážitky z pražských klubů a koncertních sálů i open air akcí ukazují, že promotérské jistoty z období před rokem 2020 naprosto padly. Světový lídr v pořádání velkých akcí, agentura Live Nation, na jednu stranu hlásí nejúspěšnější kvartál v historii, co se týče prodeje lístků – a v Česku je to znát na velké návštěvnosti obřích akcí, jako byly Rammstein nebo Imagine Dragons. Na straně druhé menší indie kapely spjaté třeba se scénou propagovanou v posledních dvou desetiletích serverem Pitchfork mají při návštěvě Prahy poloprázdné i skoro prázdné sály.
Odliv zájmu je znát nejvíc u – tuzemských i zahraničních – kapel, jejichž publikum se s příchodem lockdownů dostalo do středního věku. Dříve chodili stabilně, měli oblíbená jména, ale nyní to vypadá, že koronavirus definitivně změnil jejich návyky. Třicátníci a čtyřicátníci se naučili žít v klidu bez koncertů a zpátky do klubů se jim už nechce. Zmizeli.
Pak je tu však úplně nové publikum, u něhož nikdo nemohl sledovat, jak se formovalo. Dospívalo a hudební vkus si budovalo individuálně, izolovaně, během karantén na streamovacích službách a TikToku, ale nyní bere kluby útokem. Je pestré a baví se naplno. Koncert písničkářky Mitski se vyprodal během několika…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu