Jiří Pelcl (1950) je úspěšný český designér. Se svou autorskou tvorbou pronikl do mezinárodních výstavních síní – až do Viktoriina a Albertova muzea v Londýně na výstavu světové postmoderny nebo do sbírek Muzea moderního umění v New Yorku. Kromě toho navrhl desítky výrobků pro průmysl a získal titul profesora. O celoživotní cestě k těmhle metám je nová kniha Jiří Pelcl. Design.
„Po doporučení a přímluvě bývalé spolužačky nastupuji řádné zaměstnání v prodejně sektorového nábytku jako bytový architekt. Kreslím zákazníkům návrhy zařízení bytu,“ cituje se tu, jak všechno začalo. Jako návrhář nábytkových stěn mohl pracovat dalších padesát let až do důchodu. Ale místo toho se vydal na cestu plnou překážek i příležitostí. Jeho nastavení vystihuje další citát: „Důležité je pro mě finální dílo, výsledek jako konstanta, ne ve vztahu k momentálním podmínkám. Ty jsou vždycky nepříznivé.“ Pelcl se totiž vždy snažil tvořit a dotahovat dílo do finále podmínkám navzdory.
V době normalizace se mu po značném úsilí povedlo odjet studovat do Londýna. Když pro něj byly výrobní podmínky československých socialistických podniků nesnesitelné, založili s přáteli studio Atika, které na tento stav reagovalo rukodělností a svařováním objektů z trubek a plechů. Pelcl o práci studia informoval své západní známé a z Atiky se stala exotická východoevropská odnož postmodernismu. V roce 1990, hned po otevření hranic, je zvali do západních galerií. Když nastoupil naplno kapitalismus, bylo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu