Znáte tenhle? Sejde se Rus, Ukrajinec a Čech. A Rus povídá: „My máme nejlepší vodku na světě!“ Ale než to stačí doříct, už ji nikdo nekupuje. Ani jiné ruské zboží. Bojkot ruské vodky, kaviáru, kytar i deodorantů je nový spotřebitelský trend, který nikdo nepředpověděl a nikdo si nepřál.
Každé zboží v obchodech má na sobě čárový kód takzvaný EAN. První tři číslice identifikují zemi. Číslo 460–469 je Rusko a má ho na sobě většina ruských výrobků – pokud je tedy nevyrábí v Rusku zahraniční firma. Na regálech jsou třeba v Rusku vyrobené deodoranty Rexona či Axa a další výrobky koncernu Unilever, pochází odtamtud některé mentosky, lízátka Chupa Chups či ubrousky Zewa. Supermarket Košík.cz všechno toto zboží původem z Ruska vyřazuje z prodeje a českou Ruskou zmrzlinu přejmenovali na Ukrajinskou.
E-shop Kytary.cz stáhl z prodeje ruské značky Oktava, Shnoor, Soma. Alza.cz či Mall.cz přestaly prodávat antivirus Kaspersky ruského matematika Jevgenije Kasperského, který je známý především jako absolvent zlopověstné Vysoké školy KGB. Lékárna Pilulka.cz též deklarovala, že stahuje z prodeje ruské produkty – i když třeba zázračná pryskyřice mumio je tu stále k mání. A tak dále.
Spotřebitelský bojkot ruských výrobků v nějaké podobě probíhá v Polsku, USA, Anglii. Co ale svět nejvíc baví, je vyřazovat z prodeje, případně rovnou vylévat do kanálu ruskou vodku a nejlépe se při tom fotit. Udělali to guvernéři nejméně tří států USA, dále politici i barmani v Kanadě, na Novém Zélandu, v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu