Jsem, protože jsme
Felwine Sarr navrhuje myšlenkovou dekolonizaci Afriky
Královský trůn, dveře od paláce, totemové sochy, oltáře – celkem dvacet šest exponátů z kdysi mocné západoafrické monarchie Dahomey bylo 31. října naposledy k vidění v Musée du quai Branly. K Seině je přivezli francouzští dobyvatelé koncem 19. století a nyní se vydaly na cestu zpět, do státu Benin, kde někdejší Dahomey leží. Vrátí se do královského paláce vypleněného Francouzi v roce 1892, kde vzniká nové muzeum pro historicky první hromadnou restituci umění ukradeného Evropany z afrických kolonií.
Tento velký návrat je zvláště zásluhou jednoho politika a dvou intelektuálů. Emmanuel Macron začíná plnit slib daný v roce 2017 při první návštěvě Afriky po zvolení do prezidentského úřadu. „Nemohu akceptovat, že se většina kulturních pokladů mnoha afrických zemí nachází ve Francii. Musí být vystaveny v Paříži, ale taktéž v Dakaru, Lagosu a Cotonou,“ řekl tehdy studentům v Ouagadougou, hlavním městě Burkina Fasa. A ony dva intelektuály – Senegalce Felwina Sarra a Francouzku Bénédicte Savoy – následně pověřil vedením komise, která měla navrhnout další postup.
Doporučení jejich odborné studie bylo radikální a otřáslo muzejním světem: všechny předměty nabyté během osmdesáti let kolonialismu bez souhlasu Afričanů se mají z francouzských veřejných sbírek vrátit potomkům původních vlastníků. Odborníci odhadují, že až závratných devadesát procent z dochovaných afrických kulturních památek se nachází v evropských vitrínách a depozitářích. Časopis ArtReview loni označil Sarra a Savoy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu