0:00
0:00
Kultura24. 10. 202113 minut

Kultura/mix

Myši patří do nebe

DĚLNÍCI KULTURY

Duane Hanson (1925–1996) byl americký sochař, který od konce šedesátých let vytvářel figurální plastiky tak hyperrealistické, že si je lidé v galeriích pletli s reálnými postavami a například vystavené kustodky se ptali, kde najdou záchod. To není pověst, sám jsem se kdysi v Rotterdamu, kde měl Hanson v roce 2002 v místní Kunsthale retrospektivu, nechal některými sochami nachytat. Hanson byl mistr portrétů úplně obyčejných lidí. Uklízeček, vrátných, kulturistů, turistů, důchodců a velmi často lidí z nákupáku. Lidí, kteří pod krustou obyčejnosti většinou skrývají naprosto neobyčejné příběhy.

↓ INZERCE

Na Hansona došla řeč minulé pondělí poté, co jsem na festivalu Divadelní Flora Olomouc zhlédl představení hostujícího divadla Berliner Ensemble Žena, která narážela do dveří. Ústřední a jediná postava inscenace Paula je totiž schválně stylizovaná právě jako jedna ze sochařových plastik, jak v následující debatě s diváky přiznala její představitelka Bettina Hoppe. Jako vnějškově jednorozměrná žena, v níž se toho ovšem děje mnohem víc, než by člověk čekal. Bettina Hoppe přitom Paulin příběh odvyprávěla v jednom nepřerušovaném monologu tak rychlém, že divák nevybavený schopností plně se dorozumívat německy ani nestíhal číst titulkovací zařízení.

Škoda že u nás Duane Hanson nikdy nevystavoval. A vzhledem k pojišťovací hodnotě jeho bohužel čím dál křehčích, neboť stárnoucích laminátových objektů jen tak vystavovat nebude. Co se nicméně týče…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc