O tom, že sociální demokrat Olaf Scholz vyhrál německé volby hlavně díky chybám soupeřů a dokonalé nápodobě populární a loučící se Angely Merkel, bylo v minulých dnech napsáno hodně. Je to pravda, doložitelná například tím, že k jeho straně přešel milion a půl takzvaných merkelovských voličů, kteří dříve hlavně kvůli osobní důvěře v kancléřku volili CDU/CSU. Ale není to úplná pravda. Scholz a sociální demokraté (SPD) zároveň vymysleli kampaň, která konkurenty převyšovala. V jejím středu leželo jedno důležité slovo.
„Respekt pro tebe“ bylo napsáno nad Scholzovými portréty, které z plakátů shlížely na voliče. A to slovo stálo také v prvním tweetu, který lídr napsal občanům po vyhlášení volebních výsledků: „Rozhodli jste se, aby v naší společnosti zase vládlo více respektu.“ Slogan není jen vágním marketingem, jak se na první pohled může zdát. Vychází ze Scholzovy analýzy řady proher středolevicových stran v minulé dekádě. „Proč si Británie zvolila brexit, ačkoli to odporuje jejím zájmům? Proč si Amerika zvolila Trumpa? Myslím, že je to kvůli tomu, že lidé prožívají hluboké znejistění a nedostatek uznání pro to, co dělají,“ řekl počátkem září zpravodajovi britského deníku The Guardian.
Olaf Scholz znejistělým voličům velmi konkrétně slibuje zvýšení minimální mzdy ze současných 9,60 eura na 12 eur za hodinu a stabilní penze, ale v jeho politickém příběhu zdaleka nejde jen o peníze. Podle specialistů na dění v SPD ho ovlivnily knihy, které zkoumají pokles vnitřní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu