0:00
0:00
Kontext19. 9. 202114 minut

Přišli jsme vás pozvat

Jak vypadá kampaň Petra Fialy a Aleny Schillerové na jihu Moravy 

Krásné výhledy. (Petr Fiala v Mikulově)

Na jižní Moravě se odehrává zajímavý předvolební střet: soupeří tu spolu dva lidé, kteří by se po volbách mohli stát premiérem či premiérkou. Ministryně a jednička kandidátky ANO na jihu Moravy Alena Schillerová v případě, že by trestní stíhání Andreje Babiše bylo překážkou pro partnery, kteří by s ním mohli složit koalici a žádali by do čela náhradního politika hnutí. A Petr Fiala, lídr koalice Spolu na jižní Moravě, pokud tento spolek tří stran uspěje a bude mít ve sněmovně spolu s partnery více poslanců, než dá dohromady Babišovo ANO. Jak vypadá jejich kampaň?

Třikrát jinak

↓ INZERCE

Centrum Mikulova je plné stánků a lidí a dovnitř se dá o druhém srpnovém víkendu vstoupit jen po zakoupení vstupenky. Ve městě u hranic s Rakouskem začíná tradiční vinobraní. Od stánku na náměstí, kde právě ochutnal víno, jde v doprovodu místních členů ODS z vedení města, fotografky a asistentky do kopce na zámek Petr Fiala. Přijel sem předávat cenu v soutěži vín. Občas ho někdo zastaví a chce se s ním vyfotit a pozdravit ho.

Když jsou ceny předány, projde se lídr koalice Spolu mezi stolky v sále zámku a zvesela rozmlouvá s lidmi, kteří o to stojí – o víně, Mikulově či o Babišovi. To když mu přejí „porazte ho“. „Já bych je i volil, uvažuju o tom. Jsem pravicový. Chtěl jsem volit Trikolóru, než z ní odešel Václav Klaus mladší, teď nevím,“ říká návštěvník vinobraní, podnikatel Zdeněk Koška po hovoru s Fialou. Mluvil s ním hlavně o životním prostředí. „Podle mě totiž za CO2 nemůže člověk a mně vadí ten green deal,“ vysvětluje pan Koška o unijní dohodě, že v roce 2050 bude Evropa uhlíkově neutrální, „a Petr Fiala se toho zastával, říkal, že green deal je zkrátka realita a mám se s tím smířit. To se mi moc nelíbí. Ani to, že se spojili s těmi ekologickými aktivisty TOP 09. Ještě uvidím.“

Řeč těla na setkání s aktivisty.  Autor: Milan Jaroš

Dnešní zastávka v Mikulově je typem kampaně, kde se nerozdávají letáky a materiály o programu, jde tu o to, aby Petra Fialu vidělo na velké akci co nejvíc lidí. Jindy rozdává materiály u stánku a o den dřív zaplnil v Plzni náměstí, mluvil tu z pódia. Tento „starý“ typ kampaně už v politice vymizel, a i pro Spolu byla plzeňská akce výjimkou: připravili ji tak místní občanští demokraté.  Jako lídr celé koalice objíždí Fiala nejen „svůj“ volební kraj, ale celou zemi.

„Nechcete to s tím hezkým pozadím?“ ptá se muže, který se chystá s Fialou vyfotit, fotografka najatá ODS na zahradě u mikulovského zámku. Fotky skončí na sociálních sítích, a ona nasměruje oba tak, aby za nimi byl výhled na Svatý kopeček. Hovory s občany se v Mikulově politiky téměř netýkají: „Je tady krásně, jste tu až do neděle?“ ptá se Fiala lidí, kteří ho přijdou pozdravit, a vstřícně, nápadně rozhazuje rukama, jako by byl těsně po školení mimoslovní gestikulace. „Já vám tady zavazím, promiňte,“ halasí vesele a otevře náruč, když si všimne, že stojí na zahradě zámku těsně u stolku, ke kterému si chce sednout mladý pár, „už vám uhnu, posaďte se.“

„My je budeme volit i tak, i kdybychom Fialu tady neviděli, protože volíme ODS vždy,“ říká návštěvnice vinobraní představující se jako Zdena a její partner přikyvuje a pozoruje Fialu, jak si povídá a fotí se s dalšími lidmi. „Ale překvapil mě. Myslela jsem si, že je sešněrovanější. A on se pořád směje, vypadá uvolněně.“

Co právě děláte? (Spolu v Újezdu u Brna)

Zcela nový typ kampaně vyzkouší Petr Fiala o den později dopoledne v městečku Újezd u Brna. Zjistit, že právě tady se teď odehraje počátek kampaně zvané „door to door“, tedy ode dveří ke dveřím, která je v Česku dosud nezvyklá, nebylo pro novináře Respektu snadné, informaci získal neoficiálně z útrob strany. Tiskový odbor ODS na žádost o seznam výjezdů Petra Fialy plné informace o zastávkách kampaně novinářům neposkytuje. Středobodem kampaně politických stran – hlavně ANO a Spolu – jsou sociální sítě a strany jsou na nich v informování voličů soběstačné, režírují si tam obraz kampaně samy bez nezaujatého a eventuálně kritického pohledu novináře. O zahájení kampaně Spolu „door to door“ v Újezdu informoval tiskový odbor KDU-ČSL tiskovou zprávou do redakcí hodinu před začátkem. Na místě byl ještě štáb TV Prima, který se o ní také dozvěděl dopředu.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc