Umění, které neslo smrt
Před 60 lety záhadně zemřel na Nové Guineji mladík z rodiny Rockefellerů. Jeho příběh ukazuje, jak ošidné je hledět na původní obyvatele západním pohledem.
V roce 1961 si třiadvacetiletý mladík Michael Rockefeller, člen prominentní rodiny, jejíž zakladatel John D. Rockefeller se řadí k nejbohatším lidem všech dob, koupil na Nové Guineji katamarán podomácku sestavený ze dvou dřevěných kánoí, opatřil ho motorem a vyrazil na již druhou výpravu do nitra divoké země Asmatů. Coby vášnivý sběratel usiloval o nákup původních uměleckých objektů nedotčených „vlivem západního komercialismu“, které shromažďoval pro newyorské Muzeum primitivního umění. O několik dní později, poté co se katamarán na moři převrhl, byl prohlášen za nezvěstného a později za mrtvého. Jak ale dnes víme, skutečnou příčinu jeho smrti úřady zatajily.
Michaelův příběh stojí za to vyprávět i po 60 letech. Ukazuje totiž, jak nebezpečné může být věřit, že příslušníci kultur, které dosud nepřišly do styku s civilizací, uvažují podobně jako my. Klade také otázky o významu a smyslu umění a připomíná, že svět možná ještě není tak globalizovaný, jak by se mohlo zdát.
Asmatské dřevořezby
Zmíněné muzeum založené v roce 1954 Michaelovým otcem Nelsonem Rockefellerem, pozdějším viceprezidentem USA, vždy rozněcovalo mladíkovu fantazii. Osvětlení vrhající stíny vystavených objektů na okolní bílé zdi evokovalo nadčasovost předmětů, které sice pocházely z celého světa, vzájemně je však spojoval koncept krásna vnímaný bez ohledu na kulturní nebo civilizační rozdíly. Michaela expozice uchvátila do té míry, že předurčila jeho další životní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu