Už jenom jednotky dnů nás dělí od startu závěrečné části kampaně, v níž se rozhodne o rozložení hlasů v podzimních sněmovních volbách. Zásadní souboj přitom letos proběhne v nové situaci. I když podle expertů v Česku výrazně zesílil význam politického marketingu, v současných volbách – kvůli nezvykle brzkému vyhlášení jejich termínu – mají strany na reklamu a sebeprezentaci mnohem méně peněz, než bylo dosud obvyklé. Význam úředníků dohlížejících na férovost voleb skrze stranické účty a konta proto mohutně stoupá.
Premiér kandidátem
Když prezident Miloš Zeman loni 31. prosince vyhlásil termín sněmovních voleb, odstartoval tím zároveň předvolební kampaň a na politické strany padla povinnost zapisovat od té chvíle každý svůj výdaj na sebepropagaci do transparentního účtu; nahlédnutím do něj pak může každý kontrolovat, že žádná partaj neutratí v kampani do voleb více než zákonem stanovených 90 milionů korun.
Je přitom zvykem, že se termín voleb, a tím i spuštění kampaně, oznamuje až v květnu. Miloš Zeman svým krokem donutil politiky odepisovat „volební“ peníze za věci (třeba za výjezd k lidem mimo Prahu), které by se normálně do limitu v předchozích letech ještě nepočítaly. A to, říkají experti, je zásadní změna situace.
„Česká politika v posledních letech čím dál silněji kopíruje celosvětový trend, tedy že vážně hodně záleží na penězích v marketingu a že důležitější než třeba program je to, jak svou stranu veřejnosti pomocí emocí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu