Je to Saigon. Není to Saigon. Je to ještě horší než Saigon. Američané mají pro neslavný ústup z bojiště jasně dané měřítko a tím je chaotický úprk z hlavního města dobytého Jižního Vietnamu. Celá emoce se často koncentruje do jediné ikonické fotografie, kterou zná v Americe asi každý. A fotografie zachycuje něco jiného, než si Američané myslí.
Černobílý obrázek je fotografován zdálky teleobjektivem, což mu dodává na dramatičnosti. Na střeše budovy, zakryté částečně tropickou flórou, trůní jako na bidýlku typický vrtulník. Před ním stojí civilista a od něj vede hodně příkrý žebřík na nižší úroveň střechy. Na žebříku i pod ním se tísní desítky lidí, civilista natahuje paži a pomáhá jim nahoru, k helikoptéře. Ta je jedinou záchranou a zjevně se do ní nemohou všichni vejít.
Běžně se má za to, že snímek zachycuje evakuaci ze střechy americké ambasády v Saigonu. To má svou symbolickou hodnotu, obklíčení Američané prchají na poslední chvíli z posledního ostrůvku území, který ještě mají pod kontrolou. Když se tak v uplynulých dnech vznášely vojenské helikoptéry nad střechou opevněné americké ambasády v Kábulu, všechno do sebe vizuálně dobře zapadalo. Je to Saigon. Je to horší než Saigon.
Takže jenom pro pořádek, na fotografii z Vietnamu není střecha americké ambasády, jedná se o úplně jinou budovu, kterou využívala CIA jako tajný byt. Prchající lidé patří k rodině jihovietnamského prezidenta, vrtulník se pro ně ještě stihl několikrát vrátit a evakuace pokračovala i na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu