Je horký červencový večer a na industriálním dvorku klubu Underdogs‘ na pražském Smíchově právě vrcholí podivná besídka. Mezi publikem pobíhá expresivní mladá dívka. Divoce křepčí, deklamuje a hraje na foukací harmoniku. Líčení připomíná pohádkovou vílu, v sytě rudém světle v pozadí stojí baskytarista, jehož syrová linka tvoří jediný hudební doprovod. Návštěvníci úplně nerozumí textům v polštině, ale přenos energie je dechberoucí. Dvoučlenná polská kapela Siksa dnes představuje v Praze nový program The Uses of Enchantment (Využití kouzel), cosi jako alegorickou pohádku o současném Polsku. Na pomalu se probouzející hudební scéně v Česku a na Slovensku návštěvníci zažili večer se strhujícím nábojem (kromě hlavního města byla performance v létě k vidění na festivalu Pohoda v Trenčíně nebo na komorním festivalu Okolojeles v Náramči u Třebíče).
Jen skuteční znalci tuší, že jsou svědky bodu zlomu. Alex Freiheit a Piotr „Buri“ Buratyński o sobě dali vědět před sedmi lety s velmi konfrontačním feministickým punkem a zpěvačka často odcházela z pódia se zkrvavenými koleny. Siksa ale během pandemie zásadně změnila výraz. Devětadvacetiletá zpěvačka a básnířka Freiheit během hodiny mluveného slova mění hlasy, rapuje za nejrůznější stvoření od myši přes koně po bájného ptáka Fénixe, která diskutují o sexuálním obtěžování, šikaně mladých lidí ze strany polské vlády, stavu polské kultury nebo útocích na tamní média. Publikum občas neví, jak reagovat, a tenhle fakt přidává…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu