Fotoreportér agentury ČTK Roman Vondrouš loni 11. října postavil svůj aparát na dno Velkého Taxisova příkopu. Když přes něj během Velké pardubické skočil hnědák Sottovento nesoucí na hřbetě žokeje Jana Kratochvíla, Vondrouš dálkovým odpálením zmáčkl spoušť. Nemohl tušit, co se během skoku stane, natož po něm. Na výsledné fotce je vidět, jak kůň nešťastně dopadá na hranu příkopu, levá noha se mu už boří do země a je zřejmé, že ji následující vteřinu bude následovat krk a hrudník, které do tvrdé překážky narazí plnou vahou.
Na fotce už není vidět, jaká fatální zranění onen skok Sottoventovi způsobil. Ani to, že musel být na místě utracen. Vondroušův snímek, který tehdy obletěl republiku, však pořadatelé dostihu minulý týden prohlásili za neetický a jeho autora odmítli akreditovat na letošní závod. Je to naprosto nemístná reakce.
Inspirace Hradem
Roman Vondrouš není dostihový nováček. Za fotky koní dostal jednu z cen World Press Photo, Velkou pardubickou loni fotil už poosmnácté – a když se po závodě vyjadřoval ke svému dechberoucímu záběru, trefně popsal, že tahle stee-
plechase je plná „nádherných vrcholných sportovních momentů, tak někdy i těch bohužel mnohem méně šťastných“. Jak by také ne, když se na taxisu během 130 ročníků závodu zabilo už skoro 30 koní. Jedním z důvodů, proč se stalo klání na východě Čech celosvětově tak populárním, je právě jeho osudovost: vítěz bere vše, poraženého si občas bere smrt.
Z hlediska novináře tedy není neetické dostih…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu