Otvíráme – a zdražujeme
S koncem lockdownu se nerozbíhá jen ekonomika, ale i růst cen
Tak určitě chleba,“ diktuje jeden z prvních ranních zákazníků bistra Etapa, než si u kasy srovná myšlenky, co ke své objednávce ještě přidá.
Je pátek ráno, těsně před opožděným startem jarní sezony, který vláda pro gastronomii naplánovala na toto pondělí. Restaurace, hospody, kavárny a všechny podobné podniky smějí kromě obsluhy přes okénko zprovoznit i venkovní zahrádky.
Jde o viditelný symbol, že setkávání se už je opět v normě a že se život po pandemii začíná vracet do starých kolejí. Opětovné roztáčení kol ekonomiky s sebou však letos nese jeden očekávatelný, ale překvapivě intenzivní doprovodný jev v podobě nově nasazených – zpravidla vyšších – cen.
Kváskový třičtvrtěkilový bochník byl pro Etapu v éře výdejového okénka jedním z bestsellerů. Minulý pátek se poprvé prodával za 90 korun místo dřívějších 75. Spolumajitel bistra Petr Ogurčák ale místo slova „zdražit“ raději mluví o tom, že zboží je potřeba v nových časech „líp, adekvátně nacenit“, tak aby ho mohl vyrábět podle svých představ a nemusel ho při rostoucí ceně vstupů a práce dotovat. „Na nás teď je přesvědčit zákazníky o tom, proč mají věci stát tolik, kolik stojí,“ přibližuje Ogurčák, někdejší webový designér, který bistro provozuje spolu s manželkou Gabrielou a týmem dalších 15 lidí.
Etapa má dva vlastní pekaře, výroba jednoho bochníku trvá se vším všudy 30 hodin. Odpovídající cena, tak aby na chlebu i něco vydělal, by podle Ogurčáka byla podle jeho čerstvých propočtů spíš někde kolem 120 korun.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu