V supermarketu lásky
Socioložka Eva Illouz popisuje moderní vztahy, do nichž už city nepatří
Láska je mrtvá, napsala už téměř před deseti lety. Myslela tím onu romantickou lásku, kterou v Evropě po staletí opěvovala literární díla. Její ideál sice pronásleduje obyvatele Západu dodnes, ale v každodenní realitě už ji vystřídaly nové formy: mají různá jména, rozdílné míry zapojení citů a mnohé z nich ani nechtějí být pořádnými vztahy. Právě partnerstvím z doby po lásce se věnuje v Izraeli žijící socioložka Eva Illouz. A ukazuje, že ačkoli se city a milostný život tváří jako něco privátního a nezávislého na společnosti, opak je pravdou.
Konzumní způsob života, soutěživost, individualismus, příchod digitálních technologií do sféry seznamování, síly nabídky a poptávky, kterými se řídí i výběr partnerů – to vše se v průběhu posledních dekád hluboce otisklo do něčeho tak intimního, jako je prožívání emocí. Illouz vstoupila koncem 20. století na pole, které sociologie nechávala dlouho stranou, a přitáhla k sobě pozornost publika. Popsala důsledky sexuální revoluce šedesátých let a vystihla, jaká traumata a nejistoty přinesla skutečnost, že se v jeden moment začala oddělovat sexualita od citů. Výsledek trefně zobrazuje třeba seriál Sex ve městě: moderní člověk se dobře vyzná v sexu a chápe s ním spojená pravidla, o to víc ale tápe v pocitech svých i toho druhého.
Už v roce 2009 zařadil časopis Die Zeit Evu Illouz mezi dvanáct intelektuálů, jejichž myšlení ovlivní podobu zítřka, a nadmíru se trefil. Právě v desátých letech totiž vydala svá nejčtenější a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu