0:00
0:00
Agenda16. 2. 20203 minuty

Oscar za sebepropagaci goes to...

Astronaut

Předávání Oscarů vidělo už leccos. Moderujícího Kačera Donalda, indiánku Sacheen Littlefeather odmítající sošku za Marlona Branda, labuť na krku zpěvačky Björk i vyhlášení chybného vítěze v hlavní kategorii. Co ale Oscary ještě neviděly, byla variace na mexickou vlnu koordinovaná zapáleným Tomem Hanksem. Herecká ikona opakovaně burcovala spolusedící celebrity na podporu týmu jihokorejského filmu Parazit. Ten právě přebíral cenu pro nejlepší film, ale uvědomělý osvětlovač zhasl po uplynutí času vymezeného na děkovačku světlo a vítěze utnul ponořením do tmy. Hanks a spol. si vymohli, aby se znovu rozsvítilo a děkování mohlo pokračovat. Parazit a jeho režisér Pon Džun-ho posbírali i Oscary za režii, scénář a zahraniční film. Na vítěze byl přitom tipován průměrný, ale tematicky „závažný“ válečný velkofilm 1917.

Lepší tečku za nijak zvlášť vzrušujícím večerem si organizátoři nemohli přát. Akademie už je několik let v permanentní PR defenzivě. Když neřeší, že jsou Oscary příliš staré a bílé, řeší, že jsou sexistické. Kdyby nevyhrál Parazit, řešila by média i sociální sítě absenci žen v režisérské kategorii a tvůrců černé pleti všude. Nebo že jsou Oscary (pořád) příliš dlouhé a (zas) je vyhrál film, který si to nezasloužil. Vůbec první vítězství neanglicky mluveného filmu v hlavní kategorii ale na tohle všechno dalo zapomenout. Novinové titulky oznamovaly přepisování historie a novou éru. Éru, kdy se Oscary otevřou světu, objeví stovky skvělých filmů…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc