Nadchnout masy
Opera Monument brněnského Národního divadla se vrací k osudům autora Stalinova pomníku
Sochařům se nabízí životní příležitost: získat zakázku s neomezenými možnostmi, materiál ani rozpočet nebudou problém. Snad jen ve stylu se bude muset autor přizpůsobit: ubrat abstrakce, přidat realismu, a pak už bude mít napořád vystaráno. „Já bych to bral,“ opakuje kolega hlavního hrdiny opery Monument, když si oba umělci v ateliéru vyprávějí o chystaném památníku pro velkého vůdce. Bude na něj vypsána soutěž a zúčastnit se musí každý sochař.
Společné operní dílo, které napsal skladatel Marko Ivanović a libretista a režisér David Radok, vypráví příběh inspirovaný skutečnými osudy sochaře Otakara Švece, autora Stalinova pomníku na Letné. Líčí jej trochu jako Faustovo podlehnutí Mefistovu našeptávání, trochu jako kafkovskou grotesku člověka smýkaného mašinerií a trochu jako dobový thriller. Monument měl premiéru předminulý týden na jevišti brněnského Janáčkova divadla a do konce února jej čekají ještě dvě reprízy.
Opera přináší velkoryse pojaté řešení scény, dokonalé kostýmy laděné do uniformní šedi, početný komparz, sled působivých scén, a především téma vztahu umělce s mocí. To vše s hudbou Marka Ivanoviće, která čerpá inspiraci z mnoha směrů, ale okatým narážkám na padesátá léta minulého století se vyhýbá. Uvedení původní soudobé opery je v Česku vždy trochu událost, k níž nedochází každý den. Monument zároveň ukazuje fungující souhru souboru opery Národního divadla Brno, jejímž uměleckým šéfem se před pěti lety stal Jiří Heřman.
I ve spojení…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu