Učit se méně a veseleji
Ministerstvo školství chystá novou podobu škol, dětem by se měla líbit
Jeden z narativů české koronavirové epidemie říká, že rodiče díky celostátní karanténě nahlédli, jak velké množství často nesmyslně detailní látky se musí jejich děti učit, a proto požadují změnu v osnovách. Ministr školství Robert Plaga souhlasí a zbytečné učivo slibuje vyškrtat.
Celé to vypadá nečekaně harmonicky, realita je ale prostá. Na ministerstvu školství se nezávisle na pandemii připravuje koncepční návrh, jak by měly zdejší školy učit v příštích deseti letech, a proškrtání osnov je na pořadu dne. Poslední podobný materiál schválila vláda téměř před dvaceti lety a ten také naznačuje, jaká úskalí Plagovu Strategii 2030 a samozřejmě především žáky čekají.
Rodiče v panice
O příliš nakynutých školních osnovách – úředně se jim říká rámcový vzdělávací program (RVP) – spoléhajících na biflování mluví školští odborníci spoustu let. Dlouho je šéfové a šéfky školského rezortu ignorovali. S Plagou však přišla poměrně příjemná změna. Ještě nedávno ve školství neznámý muž, který se přes jihomoravské struktury ANO dostal na pozici náměstka ministra školství a poté na post ministra, projevil vůči moderním trendům nebývalou vstřícnost.
Na rozdíl od jiných politiků Plaga nepodlehl pokušení poučovat, co se děti mají a nemají učit. Sestavil skupinu expertů vedenou hvězdou mladší generace zdejších pedagogických odborníků Arnoštem Veselým a nechal si napsat návrh modernizace vzdělávání pro příští dekádu. Profesor Veselý vede na Univerzitě Karlově think tank zaměřený na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu