0:00
0:00
17. 5. 20202 minuty

Respekt a koronakrize

O problémech médií je dobré mluvit, protože jsou důležitou součástí politického i společenského života

Téměř každý týden od uzavření Česka pro mě coby šéfredaktora Respektu začínal stejně. Informací, o kolik stovek tisíc korun se propadly příjmy z inzerce. Stovky, které se postupem času v součtu mění v miliony. Zpočátku se k tomu přidala i menší čísla prodejů v trafikách (lidé téměř nevycházeli), ale čtenáři naštěstí vyslyšeli naši výzvu, aby si nás, pokud nemohou ven, předplatili digitálně.

Český mediální trh prožívá nemalou krizi. Nemluví se o tom tolik, ale situace je vážná. Nemluví se o tom zřejmě z toho důvodu, aby se nepřiznala slabost, z obavy, že toho využije konkurence, atd. Na Západě je to přitom běžné, víte tak, o kolik se snižovaly platy v časopisech Vogue, jak reagovaly NYT či třeba Süddeutsche Zeitung. Život médií vlastně od roku 2008 doprovázejí jen krize. Na dobré časy mohou zřejmě už navždy zapomenout.

↓ INZERCE

O problémech médií je dobré mluvit také proto, že jsou důležitou součástí veřejného – politického i společenského – života. Oslabování médií po již zmiňované krizi před dvanácti lety přimělo zahraniční vlastníky, aby se z Česka stáhli, a otevřela se cesta majitelům tuzemským. Například vstup Andreje Babiše do Mafry měl naprosto zásadní vliv na celou zemi.

Není tady ale mým cílem psát o ostatních. Respektu klesly příjmy z inzerce v řádu desítek procent (v březnu přibližně o 60 procent v květnu to bude zřejmě přes 70 procent) pakliže bychom srovnali březen loňského roku s březnem letošního roku, tak je výše prodaného nákladu nižší přibližně o sedm procent. Letos jsme ve třetím měsíci prodali 34 368 kusů. Zdá se, že duben by měl být podobný (roste nám počet předplatitelů, ale klesl tzv. ostatní prodej, což je například část nákladu, kterou koupí, dejme tomu, dopravní společnost pro své cestující), ale tam ještě není k dispozici auditované číslo. I my jsme proto podnikli některá úsporná opatření, ale jsou jen na úkor nás, nikoli kvality obsahu.

Ještě více než kdy jindy dnes platí, že budoucnost českých médií mají ve svých rukou platící čtenáři. Bez nich to prostě nejde.

Věříme, že tak jako se začíná nadechovat celá společnost, nadechnou se i česká média. Přejeme to sobě i naší konkurenci.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

inspirativní čtení vám přeje

Erik Tabery

šéfredaktor


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].