FILM TÝDNE
„Miloš je jediný z režisérů nové vlny, který vytvořil cosi, čemu lze říkat škola,“ napsal kdysi v knize o československém filmu Všichni ti bystří mladí muži a ženy Josef Škvorecký. Není zase tolik režisérů, jejichž příjmení by se používalo k označení stylu. Forman je jedním z nich. Jeho oťukávací zrod je možné sledovat v debutu z roku 1963 Konkurz, který je k vidění na YouTube kanálu Česká filmová klasika.
Konkurz je jako skicák začínajícího autora (tužku mu přitom občas vede nejbližší spolupracovník Ivan Passer), na jehož stránkách si zkouší techniky, postupy, přístup k realitě, řízené improvizaci, látce i (ne)hercům. Konkurz tvoří dva typově i tónem odlišné filmy. Kdyby ty muziky nebyly je drobná anekdota na půdorysu generačního střetu starých dechovkářů a mladých kluků, kteří zkoušky zanedbávají kvůli své vášni pro motorky. Konkurz pak zachycuje fiktivní výběrové řízení na zpěvačku do divadla Semafor. Forman se domluvil s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem a zachytil, jak se o pozici uchází na tři sta nic netušících dívek – až na výjimky, jakou byla Věra Křesadlová, s níž Forman tehdy chodil.
Jakkoli je dnes úvodní dechovková část považovaná za jakýsi přívažek k dynamičtějšímu a atraktivnějšímu Konkurzu, v obou jsou načrtnuté v zárodku všechny tři pozdější Formanovy slavné filmy Černý Petr,Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko, které natočil před svým…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu