Je to příběh jak z Divokého východu: parta lidí složená ze soudních znalců, restaurátora, galeristy a privátního bankéře slavným lidem soustavně prodávala falešnou českou malířskou modernu. Část podvodníků dnes kvůli tomu stojí před soudem, zbytek prchnul neznámo kam. Jedním z nich je Radek Pokluda. Jeho jméno vešlo ve známost minulý týden, kdy herečka Jiřina Bohdalová zažalovala Komerční banku. V jejích prostorách si totiž od někdejšího bankéře coby VIP klientka koupila padělané obrazy v ceně kolem pěti milionů korun včetně falešného Emila Filly.
Podvodníci svůj byznys rozjeli ve velkém na přelomu devadesátých a nultých let. Dozvuky bude mít ale jejich případ ještě dlouho. A nejen jejich. Že není s trhem s českým uměním z 20. století všechno v pořádku, se ví léta letoucí. Neexistuje systematicky zpracovaná evidence falz, o sporných obrazech se sice vedou debaty (malíř Kamil Lhoták by mohl vyprávět), ale dál se prodávají. A hlavně tu dlouhodobě fungují soudní znalci, jejichž dobrozdání berou odborníci asi tak vážně jako scénky Jiřiny Bohdalové s Vladimírem Dvořákem.
Náš trh s uměním je miniaturní a díky osvětě napálených sběratelů ubývá. (Právě Lhoták se loni dočkal speciální výstavy věnované jeho falzům z internetových nabídek a aukčních katalogů.) Ceny za modernu ovšem neustále rostou a boj s falzy je obrovským problémem i v celosvětovém měřítku.
Přesně před rokem si historici umění rvali vlasy nad výsledkem soudu v německém Wiesbadenu. Dvojice zadržených…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu