Na konci ledna ve stanici metra na Sedmé Avenue nedaleko Central Parku spadla mladá maminka, když se snažila snést kočárek s ročním miminkem ze schodů. Při pádu se zabila. Záchranáři ji našli, jak drží kočárek, v něm ležela bez zranění její malá dcera. Asi každého, kdo někdy vezl děti v newyorském metru, kde ve většině stanic nejsou eskalátory ani výtahy, nebo nefungují, už napadlo to, co vždy napadne mě, když se snažím snést kočárek s jedním ze synů z kovových schodů. Když zakopnu nebo mi uklouzne noha, jak se snažit padat tak, aby to aspoň on určitě přežil?
Smrt mladé matky je jedním z důsledků faktu, že v sektoru dopravy a infrastruktury pracuje chronicky málo žen. Vím, že je pro hodně lidí slovo gender otravné. Ale používat při výstavbě a renovaci optiku obou pohlaví, a specificky tu, která bude pro změnu svědčit ženám, opravdu může zlepšit kvalitu života a předcházet neštěstím. Po celém světě se ukazuje, že když se v dopravních projektech vezme gender v potaz, staví se najednou lépe osvětlené autobusové zastávky, bez křovin a tmavých průchodů v okolí, kde by ženám hrozilo násilí. U nádraží či v přístavech se začnou objevovat čistší záchody, budky, kam se lze před deštěm schovat s taškami nebo si sednout s dětmi, místnosti, kde je možné důstojně vyměnit plenku. V Japonsku, Brazílii, Egyptě a dalších zemích byly zavedeny speciální vagony jen pro ženy, aby pasažérky mohly cestovat do práce bez obav z osahávání a dalších…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu