Exkluzivní umění ze smeťáku
Trojice česko-slovenských grafiků vytvořila linoryt, jaký svět neviděl
Obvykle si sem lidé chodí kupovat knížky, protože málokde mají takový výběr kvalitní ilustrované literatury pro děti i dospělé. Teď by ovšem do knihkupectví a galerie Xao v pražských Vršovicích měli mířit zejména ti, kdo chtějí na vlastní oči spatřit výtvarné dílo doslova rekordních parametrů. Na zdi zde totiž visí skoro sedm metrů široký a dva metry vysoký linoryt. Je to tak obrovský tisk na jeden kus papíru, že z jedné stěny v zatáčce přetéká na druhou.
Trojice Jan Čumlivski (1978), Tomáš Klepoch (1981) a Palo Čejka (1973) na něm pracovala s přestávkami tři roky. Linoryt je sice nejjednodušší a nejlevnější grafická technika, kterou se děti učí už zkraje základní školy. Monumentální rozměr díla, zaplněného bezpočtem výjevů odkazujících svým pojetím až kamsi k tradici renesanční freskové malby, však z projektu V znamení Pentódy dělá heroický výkon, jaký se – nejen – v českém umění hned tak nevidí.


Dřevořez motorovou pilou
Když měla šéfka Slovenské národní galerie Alexandra Kusá předloni charakterizovat tvorbu trojice zahrnuté do kolektivní výstavy současných grafiků Drsná škola, napadaly ji samé radikální přívlastky. U rodáka z Mostu Čumlivského vyzdvihla jeho „nesmlouvavost“ a autorský přístup jeho bratislavských kamarádů označila za „drsně a živelně nekompromisní“ (Klepoch) a „zdánlivě nešikovný styl“ (Čejka).
Dohromady se takto nastavená trojka dala v roce 2013 na letním sympoziu v kulturním centru Banská St a nica v Banské Štiavnici s…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu