Do tuzemské politiky vstoupila čokoláda. Premiér Andrej Babiš ve spotu před evropskými volbami oznámil, že Česko je „popelnicí Evropy“ a EU křivdí českým dětem, které si nemohou koupit stejnou „originál Milku“ jako děti německé či rakouské.
Babišův avizovaný boj za „originál Milku“ má pár háčků. Téma dvojí kvality potravin, s nímž premiér nyní halasně přichází, vnesli na scénu europoslanci (z těch českých hlavně sociální demokratka Olga Sehnalová) už před dobrými třemi roky. A stejně dlouho tato praxe nadnárodních řetězců už Unií, a hlavně její východní částí, řádně hýbe. Díky srovnáním státních i spotřebitelských organizací je všeobecně známo, že obchodníci prodávají po Unii stejně balené zboží v jiném složení a jiné smyslové kvalitě. Východ Unie na to doplácí především ve výrobcích z masa a mléka či u sladkých limonád. Tam také selhává argumentace výrobců a obchodních řetězců, že polští nebo čeští zákazníci preferují umělá sladidla či strojově vyráběný drůbeží separát. Ale neplatí to jednoznačně jednosměrně. Jak víme díky srovnání tuzemského dTestu, mohli by například němečtí politici před eurovolbami agitovat tím, že německé děti si musí namáčet hranolky do méně kvalitního a chutného kečupu značky Heinz než potomci Čechů.
Hlavní potíž Babišova výroku je však v tom, že je to lež. Milka v Evropě dvojí standardy a skryté šizení zákazníků aktuálně nepraktikuje. Z nezávislých laboratorních srovnání vyplývá, že slavná čokoláda ve fialovém obalu je identická po celém…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu