Podruhé je jenom jednou
Co čeká na české režiséry, kteří se pokoušejí překonat překážku jménem „druhý film“
Někdy to trvá léta. A někdy to vůbec nevznikne. Druhé filmy debutantů, kteří k sobě svými prvotinami přitáhli všeobecnou pozornost, jsou považovány za jednu z největších výzev v režisérské kariéře. Tvůrčí úmrtnost po prvním filmu intenzivně řešilo nedávno například Norsko, které vnímalo fakt, že většina tamních režisérů nepokračuje, jako brzdu v ambiciózním projektu silné národní kinematografie. Ve Spojených státech se na téma druhých filmů konají workshopy a vycházejí knihy. Aspirující režiséři sdílejí on-line své zkušenosti a možné návody, kde a jak získat peníze, herce, štáb nebo jak si udržet energii z prvního filmu. Jde o to nepromarnit šanci, nezaseknout se a přejít z uvolněného modu studentských filmů do dospělého filmového byznysu. Právě druhý film slibuje šanci potvrdit talent, rozvinout originální styl nebo ukázat, že debut nebyla náhoda. V takové pozici se aktuálně nachází nebývalé množství tuzemských debutantů, z nichž mnohé uvedl na scénu karlovarský filmový festival, který i do programu letošního, právě skončeného ročníku opět vytáhl v touze objevit nový talent další debuty – do hlavní soutěže drama Domestik Adama Sedláka, do sekce Na východ od Západu Chvilky Beaty Parkanové. Festival dal prostor i druhému filmu Tomáše Pavlíčka – komedii Chata na prodej. Čeští režiséři po debutu mají podobné obavy jako jejich zahraniční kolegové, ale také jednu výhodu – v jistém ohledu zde nebylo nikdy snazší druhý film natočit. I když vzhledem k…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu