0:00
0:00
Kultura6. 1. 20187 minut

Potenciál sněžné ženy

Dodnes inspirativní odkaz filmařky Ester Krumbachové

Byla sebevědomá. (Krumbachová v roce 1967)
Autor: Oldřich Škácha, Profimedia

Kolem žádné jiné osobnosti československé nové vlny nenašlapují historici a teoretici filmu tak dlouho jako kolem Ester Krumbachové (1923–1996). Kostýmní návrhářka, scenáristka, spisovatelka, skladatelka, režisérka jednoho filmu a milovnice koček zůstává bílým místem na jinak hustě popsané mapě hnutí, které by bez ní vypadalo jinak. Spolupracovala s Věrou Chytilovou, Janem Němcem i Vojtěchem Jasným, byla vlivnou tvůrčí silou, ale zároveň jako by zůstávala ve stínu režisérů. Teď z něj začíná pomalu vystupovat. Pochopit její význam, myšlení i způsob práce umožňuje nově zpřístupněná pozůstalost.

Ochutnávka z archivu. (Výstava v Tranzitdisplay)
↓ INZERCE

Z ní vychází i výstava Sněžný muž – Nosit amulet – Zamotávat archiv, kterou v pražském prostoru Tranzitdisplay uspořádaly kurátorky Zuzana Blochová a Edith Jeřábková. „Krumbachová se nám zdála být geniální a neuchopitelná zároveň,“ píší v programu akce. „Díky svým názorům sice zásadně vstoupila do kultury své doby, ale současně její jméno postupně mizelo z titulků snímků, na kterých pracovala.“

Pohled za zrcadlo

Byla to fata morgána české kinematografie. Existovala, ale jako by nebylo možné se k ní dostat. Ukázalo se, že to není pravda. Respektive, že se nejspíš proměnily okolnosti. Opatrovník pozůstalosti, poslední autorčin partner Ivan Paik, odpověděl na dopis kurátorek a postupně jim pozůstalost zpřístupňoval. Archiv pak bude uložen v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. „Když…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc