Otec zakladatel vrací úder
Steven Spielberg natočil dobrodružnou sci-fi, jejímž hlavním tématem je vlastně on sám
Děsivá žraločí ploutev nad hladinou, roztomilý mimozemšťan, který chce volat domů, frajerský archeolog v klobouku uprostřed klubka hadů, krvavá půlhodinová scéna vylodění v Normandii. Obrazy z jeho filmů se staly součástí popkultury a Steven Spielberg si je toho vědom. Zřejmě i proto přichází brzy po novinářském dramatu Akta Pentagon: Skrytá válka do kin jeho další film Ready Player One: Hra začíná. Sci-fi dobrodružství zasazené napůl ve virtuální realitě a pojednávající právě o síle popkultury, již pomáhal stvořit.
Dvojice snímků vystihuje Spielbergovo rozpětí mezi historickými filmy a velkolepými dobrodružstvími – a vybízí k hodnocení režiséra, který je pro kinematografii tím, čím je Coca-Cola pro limonádu. Tedy zásadní značkou, jež určila podobu jedné části odvětví. Umělec, jehož médiem je blockbuster – jak napsal loni server Salon při uvedení dokumentu o Spielbergově životě.
Režisér filmů E.T. – Mimozemšťan,Blízká setkání třetího druhu nebo Indiana Jones proměnil v osmdesátých letech americký film v cosi magického. Na chvíli udělal pro jednu generaci z nudného předměstí vzrušující prostor, kde dobrodružství číhá za rohem. Následně s podobným úspěchem přeřadil na historická témata. A zatímco jeho vážným filmům se v kinech většinou daří, nedávné pokusy o nové magické blockbustery jsou zklamáním.
Jako by jednasedmdesátiletý tvůrce přišel o schopnost ohromit diváky. Podezření, jestli není už příliš starý a jestli se…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu