0:00
0:00
Kultura9. 12. 20178 minut

Puštěn ze řetězu

Vídeňská výstava ukazuje renesančního mistra Raffaela v nečekaně dynamické poloze

Autoportrét. (1506)
Autor: www.alinariarchives.it

Na zažloutlém papíře rozměru třicet na dvaadvacet centimetrů je černou křídou nakreslena hlava dívky s našpulenými rty, která se dívá kamsi přes rameno. Před osmi lety se v londýnské síni Christie´s prodala za 29,16 milionu liber, v přepočtu necelých 900 milionů korun. Nikdy nikdo nezaplatil v aukci za kresbu víc než za toto dílo Raffaella Sanzia, který do dějin umění vstoupil pod jednoduchým jménem Raffael (1483–1520).

Víc než o významu díla sice částka za jeho Hlavu múzy vypovídá o marnotratnosti současného trhu s uměním (v Česku by se za ni daly vykoupit kupříkladu hned dva prasečáky). Na druhou stranu se nedá popřít, že i vědomí finanční nedocenitelnosti Raffaelových prací je jedním z důvodů, proč se právě teď před vídeňským muzeem Albertina tvoří fronty. Výstava Raffael sem na jedno místo svezla 130 kreseb a 20 maleb tohoto mistra vrcholné renesance, ale zmíněnou práci z majetku anonymního amerického sběratele mezi nimi nenajdeme. Je tu k vidění její varianta, která Raffaelovi rovněž posloužila jako přípravná studie k jedné z fresek na zdech Vatikánského paláce.

↓ INZERCE
Studie hlavy a ruky. (1519–1520)

Sestra rekordní múzy patří oxfordskému muzeu Ashmolean, které výstavu spolu s Albertinou připravilo. Premiéra výstavy v Anglii proběhla v létě a vzhledem k citlivosti půl tisíciletí starých děl už na další reprízu nedojde. Ostatně Raffaelovy kresby jsou zřídkakdy veřejně prezentované i v institucích, které je vlastní,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc