Pomozme deváťákům
Školní inspekce oznámila, že druhý stupeň zdejších základních škol má problém

Ať už bude novým ministrem školství kdokoli, má o zábavu postaráno. Ke všem již existujícím výzvám a potížím, jako je malý rozpočet, nízké platy, bouřící se rektoři a podobně, teď školní inspekce objevila, že Achillovu patu našeho vzdělávání představuje druhý stupeň zdejších základních škol. Vyplynulo to z velkého testování žáků pátých a devátých tříd, které inspekce dělala v uplynulém školním roce na bezmála čtyřech tisících základek a nyní zveřejnila jeho výsledky.
Páťáci dopadli skvěle a ve srovnání s předchozím testováním v roce 2013 se ještě zlepšili. V žádném z předmětů neskončili pod očekávanou úspěšností, která je naplněna, když žáci dokážou vyřešit správně aspoň tři pětiny úloh. Deváťáci pod očekávanou úspěšností skončili v matematice i přírodovědných předmětech, fyzice, chemii či přírodovědě, nedařilo se jim ani v zeměpisu a němčině. Naopak v angličtině si děti z pátých i devátých tříd vedly nad očekávání dobře.


Cílem testů je dát zpětnou vazbu žákům i školám. Těm prvním ukázat jejich silné a slabé stránky, těm druhým předvést v praxi, zda se jim daří vést žáky k žádoucím výsledkům. Akce je přínosná i pro tvůrce systému – mohou podle výsledků upravit vzdělávací programy a vůbec přemýšlet, jak zlepšovat, co se nedaří.
Právě při tomto přemýšlení došla školní inspekce k závěru, že péči by si zasloužil druhý stupeň základních škol. Vedou ji k tomu nejen zmíněné horší výsledky v testech, ale také pravidelné inspekční návštěvy přímo ve třídách.
Ubrat…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu