0:00
0:00
Agenda2. 12. 20175 minut

Milovaný a nenáviděný

Jeff Bezos a jeho globální gigant rozhodně nemění jen způsob, jakým lidé nakupují

Jeff Bezos
Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Nebývá obvyklé, aby se šéfové firem třásli při představě, že jim šéf jiné firmy, který neoperuje v jejich oboru a nijak jim nekonkuruje, zavolá a prostě je pozve na kafe. Nebo že – nedej bože – vydá tiskovou zprávu. S touto noční můrou se poslední dobou v noci budí ředitelé řady společností na celé planetě. Bojí se jednoduché věci: že americký miliardář Jeff Bezos a jeho Amazon (z něhož chce jednou udělat „on-line obchod se vším“) začnou podnikat právě v jejich oboru.

Žádné obavy

↓ INZERCE

Třeba společnost Blue Apron by mohla vyprávět. Každý měsíc rozveze po amerických domácnostech osm milionů balíčků pro tak trochu líné kuchaře. Místo abyste nakupovali a googlovali návod na vaření, Blue Apron vám v krabici přiveze potřebné ingredience ve správném množství společně s receptem až pod nos. Úspěšně rostoucí společnost letos v létě v rozletu zarazila stručná informace, že se s vlastní verzí těchto balíčků chystá přijít právě Amazon – akcie firmy se propadly o více než třetinu a už se nevzpamatovaly. Jednoduše proto, že síle Amazonu, u nějž Američané utrácejí plnou polovinu všech svých výdajů na internetu, je téměř nemožné konkurovat. Jak píše on-line magazín Quartz: „Takový typ moci je skutečně děsivý.“

Jeff Bezos se před pár dny – a letos už dokonce podruhé – stal nejbohatším člověkem planety se jměním přesahujícím sto miliard dolarů. Zařídili to zejména američtí zákazníci, kteří tradiční podzimní slevový víkend známý jako Black Friday („černý pátek“) strávili na stránkách…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc