To je teda proměna! Pár let jsem v Lovani nebyla a slavné vlámské univerzitní město o velikosti třeba Ústí nad Labem vypadá úplně jinak. Z centra vykázali auta. Skoro jediná okolo kroužím jednosměrkami, abych zjistila, že parkovací místo je stejně až na okruhu a holt budu muset pěšky. Jdu širokou nákupní ulicí, kde dřív popojížděly kolony aut, teď už jen autobusy. Zato kola jsou naprosto všude.
„Tady v centru už kvůli tomu zavřeli několik obchodů. Tržby klesly tak o třetinu. Pro obchodníky je to katastrofa,“ říká mi prodavač luxusní obuvi hned, jak to naťuknu. Proti revolučnímu dopravnímu plánu se zvedly protesty. Kdo má tohle na svědomí? Vzít lidem auta a donutit je šlapat na kole nebo pěšky. Odpověď najdu ve třetím patře moderní radnice, u Mohameda Ridouaniho, místostarosty Lovaně za sociální demokracii.


Už při stisku ruky je mi jasné, že ambice tohohle osmatřicátníka jsou velké. „Věřím, že našim dětem už bude připadat nemyslitelné zaparkovat někde na ulici a jen tak odejít. Všechno by mělo být v garážích nebo v podzemí a carsharing bude fungovat víc než dnes.“ Mladý politik vsadil na teorii vědců z Katolické univerzity v Lovani, že do roku 2030 může být město bez emisí, a uvádí ji do praxe. Založil „Lovaň 2030“, kde kromě politiků rozhodují o udržitelném plánu i zástupci občanů, soukromých firem, nevládních organizací, univerzity a další. Po pěti letech se podařilo stlačit emise v rostoucím městě o deset procent a každý může sledovat on-line na stránkách radnice,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu