Do voleb zbývá už jen pár dní a více než jeden milion voličů – tedy 20 procent z těch, kteří se o víkendu chystají k urnám – není stále rozhodnuto, komu dá svůj hlas. Průzkumy ukazují, že pokud by nerozhodnutí voliči hlasovali pro jednu stranu, hnutí ANO by nemuselo mít své všeobecně očekávané vítězství vůbec jisté. Dokáže ale nějaká partaj zlákat masu váhajících na svou stranu?
Tady rebel, tady rebel, přepínám
Podle sociologů se na tu otázku neodpovídá lehce. Nerozhodnutí voliči totiž nepředstavují jednolitou skupinu, na kterou by partaje mohly v posledních dnech volební kampaně snadno cílit. „Z našich dat vyplývá, že jsou mezi váhajícími častěji ženy, dále ti, kteří se o politiku pravidelně nezajímají, a středoví až pravostředoví voliči. A také mladí lidé a prvovoliči, kteří zatím nemají vyhraněný politický názor. Ale nejedná se o jasně definovatelnou skupinu – prochází napříč věkovými skupinami a neexistuje tu žádné ostré vymezení,“ vysvětluje Jan Červenka z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).
Trochu jasnější výklad nabízí pohled na politické preference. S lehkou nadsázkou řečeno se podle expertů nerozhodnutí voliči dělí na dvě skupiny. V té první jsou vysokoškolsky vzdělaní občané, kteří se aktivně zajímají o veřejné dění a teď nevědí, jak se rozhodnout mezi roztříštěnou středopravicovou scénou. Druhá skupina je úplně jiná. „Tu najdeme v nižších sociálněekonomických vrstvách, kde se lidé o politiku běžně nezajímají a kde rozhodují výrazné osobnosti a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu