0:00
0:00
Kultura14. 10. 20177 minut

Génius a outsider

V jednom dni se protnuly osudy proslulého sochaře Koblasy a jeho zapomenutého vrstevníka Beránka

V cizině... (Jan Koblasa)

Tvorba obou se řadí do proudu takzvané české grotesky, originálního výtvarného hnutí, které na absurdity 20. století reagovalo díly plnými černého humoru a existenciálních poselství. A jejich vzdálené osudy se teď protnuly – jak jinak než za poněkud absurdních okolností.

Předminulou středu si sochař Milan Beránek ve svých jednaosmdesáti letech odbýval vernisáž vůbec první samostatné výstavy v pražské galerii Arthouse Hejtmánek. Tvorba obecně neznámého outsidera byla během večera srovnána s dílem jeho geniálního, světově proslulého vrstevníka Jana Koblasy. Nikdo z návštěvníků bubenečské galerie přitom nemohl tušit, že právě v tu chvíli se v dalekém Hamburku Koblasův život završil. Zpráva o úmrtí do jeho rodné země dorazila až o týden později, zemřel krátce před pětaosmdesátými narozeninami.

↓ INZERCE
... a v ústraní. (Milan Beránek)

Byl to náhodně vzniklý průsečík dvou rozdílných uměleckých příběhů. Ale svorník má ze stejného materiálu: osud Milana Beránka i Jana Koblasy totiž často hnětl někdo jiný než ruce obou pozoruhodných sochařů.

Do emigrace a na Hrádeček

Milan Beránek, rodák z jihomoravské vesnice Dražůvky, přišel během heydrichiády o otce, který před válkou sloužil u finanční stráže. Aby mladík uživil rodinu, vystuduje střední průmyslovku a v devatenácti nastoupí do ostravských závodů jako chemický energetik. Dvouletá vojenská služba ho následně zanese do Slaného, kde se náhodou dostane k životní vášni. Při nekonečném hlídání…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc