Česko a Slovensko jsou malé země, které vyrábějí hodně aut. Automobilový průmysl tvoří asi desetinu české ekonomiky, Škoda Auto je druhým největším soukromým zaměstnavatelem v zemi. Slováci dotáhli tento model, tedy zaměření se na automobilový průmysl, k úplné dokonalosti: je jich něco přes pět milionů a každý rok vyrobí milion vozidel, což z nich dělá suverénně nejvíce automobilový národ na světě. Z pohledu zbytku zeměkoule může náš kout světa celkem oprávněně působit jako evropský Det-
roit – tedy v dobách jeho dnes již zmizelé slávy.
V Česku i na Slovensku jsou ty největší autozávody v rukou firmy Volkswagen. Ta sem přišla na začátku devadesátých let a šlo o oboustranně výhodné spojení. Němci přinesli technologie a peníze, Češi a Slováci se zas rychle naučili vyrobit německou kvalitu za (daleko nižší) místní mzdy.
Jenže se zdá, že tato dohoda přestává platit. Zaměstnanci Volkswagen Slovakia, největší firmy v zemi, minulý týden svlékli montérky a vyhlásili časově neomezenou stávku, dokud nedostanou přidáno. Stávka v bratislavské továrně o 12 tisících zaměstnancích je největší v historii země. Není tedy divu, že slovenské zpravodajské servery informovaly o průběhu stávky doslova minutu po minutě, jak to bývá zvykem u událostí, jako jsou volby nebo přírodní katastrofy. Horkem rozpálené asfaltové parkoviště před bránou továrny, na kterém od úterka do pátku stály či posedávaly tisíce dělníků s transparenty, zaujalo bez nadsázky celý svět – o stávce v zemi, která…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu