Opravdická kapela
Trio Květy zpívá o brněnském optimismu i chuti si odpočinout
Srší vtipem a baví všechny v okolí, ovšem až do chvíle, než si stoupne na pódium. To je v divadelním slangu „komik do půl osmé“ – herec stižený trémou, s níž se musí vypořádat. Pro brněnskou kapelu Květy, která se rozhodla tímto termínem pojmenovat aktuální desku, jsou motivy ostychu a sebepřekonávání typické. Za sedmnáct let existence vystoupaly na špičku alternativní scény. Jejich alba se těší úspěchu u kritiky, sbírají žánrové ceny a jejich plodný lídr Martin Kyšperský se kromě sólových desek stal i důležitým spolupracovníkem Lenky Dusilové či Nikoly Muchy. Na rostoucí popularitě se podepsalo i to, že typově výrazný, hubený a vytáhlý Kyšperský začal být obsazovaný do televizních rolí od krimi Případ pro exorcistu po komediálního Trpaslíka.
Květy si přitom dlouho zakládaly na komplikovanosti: složitých aranžích a nekonvenčnosti písní. Vyhýbaly se úspornosti a otřepaným písňovým akordům. Komik do půl osmé však dokonává cestu opačným směrem. Obohaceno o nového člena, klávesistu a skladatele vážné hudby Ondřeje Kyase, natočilo trio kolem Kyšperského dosud nejvíce úsporné a nejvíce uvolněné album.
Nový start je cítit hned při prvním poslechu. Dominuje mu rukodělně uchopený vřelý elektronický zvuk. Má v sobě lehce podanou melancholii pramenící z prvotního poznání životní únavy, kterou přináší střední věk, ale také optimismus vzkvétajícího postonderkovského Brna. „Skvělé na téhle kapele je, že kdykoli se mě někdo zeptá, jaká byla nejlepší éra…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu