Odbočka do lesa
Německo otevírá rychlotrať blízko českých hranic, Česko je dvacet let pozadu
Jak velká je ve skutečnosti chuť a vůle Čechů připojit se k Západu? V jednom takovém testu nám právě ujíždí vlak, a to doslova.
Německo letos otevírá poslední úsek rychlotrati Mnichov–Berlín. V půli června se svezli první hosté, v jízdním řádu bude trať od prosince. Půjde o nejbližší opravdový rychlovlak u českých hranic, ale přípojka do Prahy je zatím ve hvězdách. Jedna možná povede oklikou přes Drážďany, ale nejdřív za 20 let.
„Pro Němce jsme jen odbočka někam do lesa,“ poznamenává šéf odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna, garant nové vize, jak zmodernizovat českou železniční síť a připojit ji k Evropě. Chce tím říct, že s výjimkou Drážďan Němcům nikde po trase nového rychlovlaku nestálo za to nakreslit výhybku, na kterou by se jednou mohli se svými expresy napojit i Češi. Je to ale zvláštní stížnost: zatímco Němci už jezdí, Česko o rychlodráze pořád jen debatuje a pro přímou rychlou linku na západ nikdy samo nic nepodniklo.
Brno vede
Západní expres chybí i v nové železniční koncepci, kterou schválila Sobotkova vláda letos na jaře. V Česku by podle ní měly jednou pelášit podobné soupravy jako v Německu, kde jezdí i přes 300 km/h. Jenže o lince Berlín–Mnichov se rozhodlo už před 25 lety. V Česku ještě přijde na řadu výběr trasy, výkup pozemků a hledání peněz. Stavět se má nejdřív za deset let, hotovo má být po roce 2040.
Na otočku na jednání do Mnichova? podle zdejších plánovačů zbytečné.
Teď se však…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu